Prisgaranti på webshops #1 konverteringsoptimering

Dette indlæg omhandler konverteringsoptimering til webshops, hvor jeg vil komme med et tip til, hvordan du kan sikre at dine besøgende lægger pengene i din kurv, frem for konkurrentens.

Målgruppe for dette tip: Tippet kan implementeres på alle typer af webshops, men vil have størst effekt på en større shop med et bredt produktsortiment (ikke nicheprodukter)

E-købmænd hele verden rundt kæmper hver dag for at få en større markedsandel indenfor sit område, og her er det væsentligt ikke blot at kunne levere det produkt som forbrugerne efterspørger, men at kunne tilbyde hurtig levering, gratis fragt, lang returret og ikke mindst de bedste priser ift. andre konkurrenter på markedet.

Da forbrugerne i højere grad er blevet prisbevidste, er det blevet almindeligt at større webshops tilbyder prisgaranti på størstedelen af deres udvalg. Med dette tip går vi efter de besøgende, som endnu ikke er klar over at prisgarantien eksisterer, og dermed benytter Google eller andre prissammenligningssider i forsøget på at finde produktet billigere. Da det ikke er usædvanligt, at man kopierer produktnavnet, for efterfølgende at indsætte det et andet sted (Google, Pricerunner mm.) så vælger vi at fremprovokere en pop-up på den besøgendes skærm, ved tryk eller markering af produktnavnet. Denne pop-up skal indeholde informationer, som gør den besøgende opmærksom på at de kan få produktet til den billigste pris her, samt hvordan man gør brug af prisgarantien.

Den kan bl.a. indeholde følgende:

  • Tekst: brug af prisgaranti
  • Link: uddybende brug af prisgaranti
  • Telefonnummer: telefonnummer som tekst og link
  • E-mail: e-mail adresse som tekst og link
  • CTA med link til kontaktformular. Kontaktformularen kan passende blive autoudfyldt med information om produktet og pris, så det bliver nemmere for den besøgende at sende en besked afsted.

Kort fortalt vil vi med en pop-up indeholdende ovenstående informationer, gøre den besøgende opmærksom på at shoppen tilbyder prisgaranti, samt hvordan man gør brug af den, på den mest brugervenlige måde.

Vær opmærksom på:

  1. Ved implementering på mobilen (klik på produktnavn) kan der forekomme uønskede pop-ups såfremt produktnavnet fylder meget. Hvis en kunde f.eks. scroller ned langs produktsiden for at komme til specifikationer, kan der ved uheldige klik fremprovokeres et ikke ønsket pop-up.
  2. Det skal være meget nemt at lukke pop-up igen både på mobil, tablet og desktop, for at undgå distraktion og forvirring hos kunden.
  3. Pop-up kan implementeres på både katalog og produktniveau.

Eksempler på succesfulde webshops, som gør brug af prisgaranti pop-up:

Fokus på telefon og e-mail (kundeservice)
Fokus på telefon og gør det selv (kundeservice og selvhjælp)

Jeg håber, at du finder det ovenstående tip brugbart. Skriv gerne en kommentar, hvis du har spørgsmål, eller ønsker feedback på din egen prisgaranti pop-up.

    No Comments

      Skriv en kommentar