Lider din webshop under COVID-19? Tips og tricks

En lang række danske webshops er i disse dage påvirket af COVID-19. Det kan skyldes mange forskellige årsager, hvilket jeg ikke skal kloge mig på. Fælles for størstedelen af dem, er dog at de oplever nedgang i salget, hvilket både kort- og langsigtet vil få store konsekvenser.

I dette indlæg vil jeg dele de bedste tips og tricks til danske e-commerce forretninger, som kan bruges til at komme bedst muligt gennem denne periode. Størstedelen af dem er hamstret fra andre online forums, LinkedIn, Twitter, Facebook mm. og jeg vil derfor altid linke til kilden såfremt der er en.

Pop-up med information om COVID-19 (gratis)

Sleeknote har været så generøse at fremstille et script (et stykke kode) som på ganske kort tid kan implementeres på enhver hjemmeside. Dette script vil resultere i, at de besøgende på hjemmesiden får vist en pop-up med information om COVID-19, og at deres ordrer potentielt kan blive forsinket. Der er også rig mulighed for selv at definere en overskrift, tekst, CTA (Read the Full Update) og link såfremt det har interesse. Følg guiden på hjemmesiden og bliv kørende på 10 minutter.

<-  Eksempel på pop-up.

Download scriptet her

Skab omsætning med salg af gavekort

Salg af gavekort er en nem metode til at skabe omsætning i virksomheden, og samtidig en god måde at skaffe “kapital” til dårlige tider. I disse særlige dårlige tider, kan jeg anbefale at man f.eks. ved salg af gavekort, tilbyder en rabat, gratis fragt eller anden fordel, såfremt at gavekortet indløses på et senere tidspunkt (hvor COVID-19 ikke raser). Det er en winwin situation, da kunden får mulighed for at lave en bedre handel på sigt, og forretningen får salg i bogen.

Ovenstående metode anbefaler jeg at pushe ud på diverse annonceplatforme, især til tidligere kunder og allerede eksisterende publikum. F.eks. via Nyhedsbrev, Facebook, Instagram, LinkedIn, Google Ads mm. Glade kunder, som allerede har lagt penge i din forretning tidligere, vil allerede have opbygget et positivt forhold til dig, og derfor kan de have en personlig interesse i at hjælpe dig.

NB: Husk at ændre dine handelsvilkår til at matche betingelserne ved køb af gavekort.

Levering til lokalområdet

Såfremt din virksomhed leverer produkter, som er nødvendige i hverdagen (rengøringsmidler, hygiejneprodukter, fødevarer mm.) så kan det være en fordel at tilbyde personlig dag til dag eller dagslevering i lokalområdet. Det vil selvfølgelig kræve et internt setup, som kan klare hurtig levering inden for en hvis radius.

Eksempel
Forleden stod jeg selv i den uheldige situation at mangle håndsæbe til toilet og køkken. Jeg fandt dog hurtigt en lokal fysisk forretning med tilhørende webshop, hvor jeg kunne anskaffe mig den ønskede sæbe. På webshoppen blev der ikke gjort opmærksom på COVID-19 eller leveringstid. Som forbruger i denne tid, anede jeg derfor ikke om de overhovedet holdte åbent i butikken, afsendte ordrer eller hvor lang leveringstiden var. Heldigvis havde webshoppen dog fanget min opmærksomhed og jeg undersøgte derfor yderligere. Det viste sig, at deres fysiske forretning var åben for kunder, og de sendte ordrer som normalt – med en leveringstid på ganske få dage. Det var dog desværre først i deres fysiske butik, hvor min bedre halvdel blev informeret om ovenstående. Alle disse informationer, som kunne have fået mig til at handle online, blev altså kun kommunikeret i deres fysiske forretning og ikke på webshoppen. De var derfor tæt på at miste mig som kunde, og vil med sikkerhed miste andre kunder, som kommer gennem tilfældige Google ads annoncer.

Hvis ikke at det havde været for min stædige (og dejlige) bedre halvdel, havde vi aldrig fået fat i sæben. Dog kunne alt dette være blevet løst, ved at tilbyde en lokal levering (1 km kørsel), mod et gebyr og ved at informere herom på hjemmesiden.

Jeg er bange for COVID-19, og tør ikke engang bevæge mig udendørs i frygt for at give smitten videre. Derfor betaler jeg også gerne, for hurtig levering direkte til døren – og især for noget så essentielt som god hygiejne.

Listen bliver løbende opdateret.

Appreciate Web drives af Kasper Højriis, som med sine mange års erfaring inden for web er klar til at hjælpe andre, med den viden han selv ligger inde med.

    Mere fra bloggen

    No Comments

      Skriv en kommentar